Notice: Undefined index: cookieconsent_status in /data/sites/web/forestavenuebe/www/site/templates/includes/header.php on line 52

Notice: Undefined index: cookieconsent_status in /data/sites/web/forestavenuebe/www/site/templates/includes/header.php on line 74

Total Cost of Ownership: de sleutel tot een nieuwe wagen én een nieuwe tuinafsluiting

Een auto en een tuinafsluiting hebben misschien op het eerste zicht weinig met elkaar te zien. Een wagen die stilvalt, is bijvoorbeeld niet aan te raden, terwijl een tuinafsluiting net steevast hoort stil te staan, hoe hard de wind ook giert. Echter, vooral met de opmars van elektrische voertuigen wordt het grootste vergelijk duidelijk: TCO! Een drieletterwoord waarmee men bij de initiële aanschafprijs andere factoren op middellange termijn in rekening brengt. 

 

Handvest voor wie een aankoop overweegt

Hoe groter de initiële investeringskost van een product in relatie tot een ander, vergelijkbaar product, hoe groter het risico dat een gebrek aan langetermijnvisie kan leiden tot deceptie. Het sleutelbegrip hierbij, en achter het principe van Total Cost of Ownership, schuilt in de term ‘langetermijnvisie’. Verder kijken dan je neus lang is.

Want hoewel de aanschafprijs van een Product A dan hoog mag lijken in vergelijking met het goedkopere alternatief B, kan een verschil in kwaliteit en ‘gebruikskost over de gehele levensduur’ resulteren dat Product A uiteindelijk toch een meer aantrekkelijke optie zal blijken. In die optiek vallen er zeker analogieën op te tekenen tussen (elektrische) voertuigen en een kwalitatieve Woodscape-tuinafsluiting.

  1. Het prijskaartje

Het prijskaartje is áltijd de eerste bekommernis. Overweeg je een nieuwe auto te kopen, maar twijfel je tussen een elektrische wagen of een benzineauto, dan kan een prijsverschil tot wel 15.000 euro om logische redenen afschrikken. De ID.3, de elektrische Golf zeg maar, is bijvoorbeeld een forse 40% duurder dan de klassieke ‘brandstof-Golf’. Dat zet je wel eventjes aan het denken.

Het zijn besognes die bij een tuinafsluiting niet anders zijn. Ook daar zijn er aanzienlijke onderlinge verschillen in kostprijs. Voor een beuken- of taxushaag, heidematten of een draadafsluiting tel je ruwweg 10 à 15 euro neer per lopende meter. Kies je voor beton- of composietplaten dan loopt die prijs verder op, vanaf 50 euro/m. Voor hoogwaardige alternatieven zoals steenkorven of hoogwaardige architecturale vormen van tuinafsluiting in paneelvorm of doorlopend, betaal je in evenredigheid met de kwaliteit en uitstraling prijzen neer vanaf 100 euro per meter.

Maar voor je je laat afschrikken: de kostprijs omvat meer parameters dan de aanschafprijs. Total Cost of Ownership, weet je wel…

  1. Het voorkomen

De aanblik mag dan misschien eerder een subjectief gegeven zijn, ook dat zal je overweging beïnvloeden. Niet iedereen is bijvoorbeeld fan van het design van een Renault Twizy of een BMW i3 ten opzichte van meer oogstrelende alternatieven op benzine of diesel, net zoals niet iedereen de koele aanblik van een aluminium tuinafsluiting zal verkiezen boven een natuurlijk ogend alternatief zoals Woodscape. Die emotie valt niet in cijfers te gieten, maar zal wel de uiteindelijke keuze beïnvloeden.

  1. De gebruikskost

De recent exploderende brandstofprijzen bewegen heel wat potentiële kopers richting duurdere, maar elektrische bolides, maar het aankomende capaciteitstarief op het elektriciteitsverbruik kan die beslissing ook weer in twijfel trekken, zeker voor wie niet over eigen zonnepanelen beschikt. Dient het gezegd dat de denkoefening niet altijd eenvoudig is?

Hetzelfde zie je bij tuinafsluiting. Kies je voor klassieke houten panelen - gekocht bij de betere houthandel of doe-het-zelfzaak -, dan doe je op het eerste zicht een goede koop, maar vergeet niet dat het hout ook onderhoud vergt. Een laagje olie of vernis ieder jaar, of, in het ergste geval, na een fikse onweersbui zelfs een volledig nieuw paneel.

Meer robuuste varianten zoals Woodscape-panelen bestaan, behoeven geen jaarlijks likje verf noch enige vorm van oppervlaktebehandeling. En: ze zijn erg robuust, waardoor ze probleemloos iedere storm kunnen weerstaan!

  1. Het onderhoud & comfort

Een elektrische wagen vergt nauwelijks onderhoud in vergelijking met het alternatief met een verbrandingsmotor. Bovendien zijn er zelfs merken die het onderhoud komen uitvoeren bij je thuis of op je werk! Niet alleen win je zo aan comfort (geen afspraak meer moeten inplannen, geen tijdverlies meer,...), ineens kan je ook besparen op een jaarlijks terugkerende, vaak obscure garagefactuur.

Eenzelfde verhaal valt bij tuinafsluiting op te tekenen. Een natuurhaag moet je geregeld te lijf gaan met de snoeischaar en kost je dus tijd of de prijs van een tuinman. Een houten afsluiting vergt zoals gezegd geregeld wat tijd en de obligatoire pot vernis. En bij schanskorven, daar gaat onvermijdelijk vuil ophopen, met ergernis én rugklachten tot gevolg voor de eigenaar.

Een onderhoudsvriendelijke variant - betonpanelen langs de ene kant van het spectrum, hoogwaardige architecturale Woodscape-panelen langs de andere, laten je toe om deze simpelweg met hogedruk vrij te maken van mos en groene aanslag. Een vorm van comfort die afhankelijk van je wensen simpelweg onbetaalbaar is.

  1. Een (laad)paal die (niet) in het oog springt

Bij de overweging voor de aanschaf van een elektrische wagen moet je de mogelijkheden én de kost van een laadpaal in beschouwing nemen. En ook daar zitten best wat lelijke ondingen tussen. Voor een versie die wat meer stijl etaleert, en opgaat in de stijl van je woning, zal je wellicht ook een meerprijs neertellen.

Hetzelfde zien we bij een oogstrelende tuinafsluiting. Ook hier zijn palen veelal noodzakelijk. In het geval van draadpanelen of betonplaten blijken het vooral functionele items, maar het kan ook anders. En bovendien - in het geval van een doorlopend geweven Woodscape-tuinafsluiting - kan je de palen bovendien verbergen achter het weefwerk zelf.

Wil ook jij de juiste afweging kunnen maken? Stap dan nu in je wagen en kom Woodscape ontdekken!

Bezoek onze showroom!

Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×